Vad du behöver tänka på när du inför SMS i din strategi
Nedan har vi kort sammanfattat olika lager och regler - som GDPR - som du behöver ha koll på när du arbetar med SMS. För mer information är du välkommen att fylla i en intresseanmälan så kontaktar vi dig på det sätt du önskar.
"Supporten är lyhörd och enkel att tala med. Relationen är viktig för InTime, de tar sig tid att lösa problemen snabbt. Vi kunde inte vara nöjdare!"
Kort checklista - Det här behöver du ha koll på!
Dataskyddsförordningen - GDPR
Alla verksamheter som hanterar personuppgifter måste följa Dataskyddsförordningen, General Data Protection Regulation, eller GDPR som den kortfattat kallas. Ett mobiltelefonnummer är en personuppgift och det innebär att du som hanterar SMS behöver följa de grundläggande principerna, se till att behandlingen har en rättslig grund och informera de registrerade om hur du hanterar deras personuppgifter.
Enligt GDPR måste du säkerställa att personuppgifter hanteras på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Det innebär att skydda individens integritet genom att endast samla in, använda och lagra uppgifter som är nödvändiga för syftet. Det är viktigt att vara transparent om hur uppgifterna används och att de skyddas mot obehörig åtkomst.
På Integritetsskyddsmyndighetens hemsidan kan du läsa mer om vad som gäller vid hantering av personuppgifter.
I SWEDMAs Etiska regler kan du läsa mer om vad som gäller vid insamling av mobiltelefonnummer, avregistrering och annat viktigt att tänka på.


Samtycke via opt-in eller soft opt-in
Det är avgörande att inhämta uttryckligt samtycke från mottagaren innan du sänder SMS med erbjudanden, kampanjer och liknande information. Huvudregeln är att privatpersoner måste samtycka på förhand för att reklam ska få ske till dennes mobila enhet, detta brukar kallas opt-in. Detta innebär att individen aktivt måste välja att ta del av SMS från dig, ofta genom att fylla i ett formulär eller markera en kryssruta.
Så kallad soft opt-in är ett undantag. Detta gäller situationer där du redan har en befintlig relation med mottagaren, till exempel om de tidigare har gjort ett köp hos dig. I sådana fall kan du sända SMS, förutsatt att mottagaren har fått en tydlig möjlighet att tacka nej till sådana SMS från början. För soft opt-in ska samtliga villkor vara uppfyllda:
- Mobiltelefonnumret har samlats in i samband med försäljning från avsändaren.
- Mottagaren är konsument eller har varit konsument inom de senaste 12 månaderna.
- Mottagaren har informerats om vad mobiltelefonnumret ska användas till och har erbjudits möjligheten att avstå framtida kontakt.
- Informationen som sänds får endast avse egna likartade varor och service.
Avregistrering vid reklam
Det är inte bara en fråga om god praxis utan en laglig förpliktelse att inkludera en enkel och tydlig metod för avregistrering i varje SMS som innehåller reklam. Detta kan vara i form av en avregistrerings-text i slutet av varje SMS som tydligt visar mottagaren hur avregistrering går till. Detta säkerställer att mottagarna känner sig respekterade och kan enkelt välja bort framtida SMS.
InTime tillhandahåller spärrlistor för detta ändamål där mottagaren enkelt avregistrerar sig genom att skicka ett stopp-SMS. Mottagarens mobilnummer sparas i en spärrlista på ditt SMS-konto och nästa gång du gör ett grupp-utskick känner systemet själv av om numret ligger i spärrlistan.

Personlig support och rådgivning
Kontakta oss gärna!
Har du frågor kring SMS, GDPR och våra lösningar är du varmt välkommen att kontakta oss.